منتدى كليه هندسه قنا

Every Thing About The Faculty Of Engineering ,Qena


    الحساسات (sensors)

    شاطر

    THE GAME
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1514
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : أولى ميكاترونيات #كلاكيت تانى مره#
    نقاط : 3924

    3ADY الحساسات (sensors)

    مُساهمة من طرف THE GAME في الثلاثاء يونيو 16, 2009 11:39 pm

    طبعا" السيارات الحديثه اغلبها دلوقتى فيها تكنولوجيا عاليه جدا وكترت فيها الحساسات المستخدمه لقياس بعض المتغيرات المختلفه والتى فى النهايه تدخل الى وحده التحكم وذلك للوصول فى النهايه الى افضل ادائ للسياره سوائ من ناحيه استهلاك الوقود(Fuel Consumption)او من ناحيه الملوثات (Emission) وان شاء الله سوف نتحدث عن هذه الحساسات بالتفصيل سوائ من ناحيه التكوين والوظيفه والمكان الموجود به الحساس .



    وان شاءالله هنبتدى بحساس وضع عمود الكرنك



    Crank Shaft Position Sensor. CKP







    مكانه (location):-





    1- امام طنبورة عمود الكرنك



    2- على ترس خلف الفلام ( ترس الحدافه )













    التكوين (construction):-





    1- مغناطيس دائم

    2- ملف كهربى

    3- قلب من الحديد المطاوع



    وظيفته (function):-





    1- تحديد توقيت الشراره والحقن

    2- ويمكن عن طريقه ايضا حساب عدد لفات المحرك R.P.M





    نظرية العمل :-



    فى البدايه تكون طنبوره عمود الكرنك مشكل عليها عدد من الاسنان ولكن يوجد سنه منهم ذات فراغ عريض عن باقى الاسنان وعندما تاتى هذه السنه او هذا الفراغ العريض امام الحساس تتولد نبضه او (pulse) تنتقل هذه الاشاره الى وحدة التحكم ECU وعنده تتعرف وحده التحكم على التوقيت المناسب للحقن والشراره وذلك للحصول على افضل ادائ للمحرك .



    وذلك عندما تقوم ال ECU بارسال اشاره الى البوبينه ومنها الى البوحيهات (1,4) او (2,3) بمعنى انه تخرج من البوجيهات شرارتين فى نفس الوقت



    وايضا تقوم وحدة التحكم بارسال اشاره الى الرشاشات Injectorrs ايضا (1,4) او (2,3) لكى يتم حقن كميه من الوقود فى الاسطوانه التى عليها شوط السحب



    وفى النهايه تقوم وحده التحكم بضبط توقيت الشراره والحقن (Injection timing - Spark timing) بنائ على اشاره حساس عمود الكرنك .



    ولقياس عدد الفات عن طريق حساس عمود الكرنك حيث تكون المسافه بين الحساس والطنبور حوالى (1:1.3mm) واثنائ دوران الطنبوره امام الحساس يتكون فيض مغناطيسى خلال الثغره الموجدوه (Gap) وذلك نتيجه تاثير المغناطيس الدائم على القلب المعدنى المصنوع من الحديد المطاوع وتتغير حركه الفيض المغناطيسى اثنائ دوران الطنبوره سوائ بالزياده عندما يكون الفراغ بين الاسنان امام الحساس او بالنقصان عندما تكون السنه امام الحساس قتتولد اشاره فى الملف الكهربى الملفوف على القلب المعدنى تنتقل هذه الاشاره الى وحده التحكم فتقوم بحساب عدد لفات المحرك من خلال حساب عدد مرات بنائ وانهيار الفيض المغناطيسى .







    SiR ViCeRoY
    مهندس بيشارك كويس
    مهندس بيشارك كويس

    ذكر
    مساهماتى : 358
    عمرى : 26
    فـرقـتـى : الثانية مدنى ومعايا ذكرى من اولى
    نقاط : 3690

    3ADY رد: الحساسات (sensors)

    مُساهمة من طرف SiR ViCeRoY في الأربعاء يونيو 17, 2009 12:07 am

    مشكوووور يابشمهندس على المعلومات المفيدة دى وانا بمووووت فى السيارات ومحركاتة
    جزتك الله كل خير
    سلمت يداك

    zamlkawy
    نائب المدير العام
    نائب  المدير العام

    ذكر
    مساهماتى : 1738
    عمرى : 28
    فـرقـتـى : تانية سيارات
    نقاط : 3744

    3ADY رد: الحساسات (sensors)

    مُساهمة من طرف zamlkawy في الثلاثاء سبتمبر 29, 2009 12:03 pm

    حبيبي يا احمد
    واللة ما فاهم حاجة والمشكلة اني دخلت سيارات
    مش مشكلة ابقي صبي وخلاص فالورشة بتاعتك ياحمد هتديني كام
    ههههههههههههههههههههههههههههههههه

      مواضيع مماثلة

      -

      الوقت/التاريخ الآن هو السبت ديسمبر 03, 2016 12:16 am