منتدى كليه هندسه قنا

الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات Signat13

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى كليه هندسه قنا

الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات Signat13

منتدى كليه هندسه قنا

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Every Thing About The Faculty Of Engineering ,Qena


    الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات

    RooT_MaxMos
    RooT_MaxMos
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز


    ذكر
    مساهماتى : 1380
    عمرى : 34
    فـرقـتـى : الفرقة أولى مدني
    نقاط : 6741

    الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات Empty الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات

    مُساهمة من طرف RooT_MaxMos السبت يونيو 27, 2009 12:16 am

    أنا هكلمكوا عن الكامات ديه من ناحية السياره....وده هوايتي
    عامود الكامه عامود بيبقي مثبت في أعلي الماكينه......وهو السئول عن خركة الصبابات أل بتبقي مثبته في أعلي غرفة الأختراق

    وعامود الكامه ده بتوصلوا الحركه الدورنيه عن طريق سير يسمي سير الكاتينه أو في السيارات القديمه كان بيعملوه جنزير ويسمي جنزير السدر
    وهو فعلا وظفته انه بيحول الحركه الدورنيه أل وصلالوه من عامود الكرنك عن طريق سير الكاتينه الي ا حركه تردديه المتمثله في الصبابات
    وده صوره لل cams shaft
    الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات 1569_17mg

    وده جنزير السدر
    الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات 1569_15mg
    وده صوره من أعلي المحرك توضخ عدد 2كامه مثبته علي رأس الماكينه
    الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات Cams
    وده بقي صوره واضحه عن الكامات
    الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات Cams
    الـــــــــــــــكـــــــــــامـــــــــــات 17973

    ويارب أكون وضحت ليكم الكامات ويعجبكوا الموضوع


    منقول

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 19, 2024 8:14 am