منتدى كليه هندسه قنا

Every Thing About The Faculty Of Engineering ,Qena


    هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    شاطر

    THE GAME
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1514
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : أولى ميكاترونيات #كلاكيت تانى مره#
    نقاط : 3928

    3ADY هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف THE GAME في الأربعاء يوليو 15, 2009 8:51 am


    بسسم الله

    أعزائى اعضاء منتدى هندسة قنا......




    شفت سؤال كده فى منتدى تانى ...وبصراحه انا معرفتش اجاوب عليه...

    عايز اشوف رأيكم انتو ا كمان....


    والسؤال الذي يطرح نفسه:
    ماذا تفعل لو طلب منك يهودى كوب ماء وكان فى حاله صعبه جدا وانت تملك كميات وفيرة من الماء وترجاك ان تعطيه هل ترفض ام توافق ؟ ولماذا ؟
    تذكر انه في حاله صعبه جدا يعنى (بيموت من العطش)!







    lovely moro
    مهندس بيشارك كويس
    مهندس بيشارك كويس

    انثى
    مساهماتى : 354
    عمرى : 25
    نقاط : 3191

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف lovely moro في الأربعاء يوليو 15, 2009 9:01 am

    هو
    بصراحة سؤال جميل وبيحط الواحد ف موضع حيرة وبيفكره بال بيعملوه اليهود ف العرب
    بس انا بصراحة هديلو لاني اولا مش بستحمل حد يطلب مساعدتي وما اساعدهوش فما بالك لو كان هيموت
    ثانيا لان الرسول صلي الله عليه وسلم لما كان جاره اليهودي بيئذيه رغم كده لما مرض زاره

    MaDa
    مهندس بيشارك كويس
    مهندس بيشارك كويس

    ذكر
    مساهماتى : 255
    عمرى : 26
    نقاط : 3066

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف MaDa في الأربعاء يوليو 15, 2009 9:30 am

    انا راي مع راي مورو

    ولينا ثواب عند ربنا

    المفتش كرومبو
    مهندس متميز
    مهندس متميز

    ذكر
    مساهماتى : 538
    عمرى : 24
    فـرقـتـى : النادي******* النت
    نقاط : 3488

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف المفتش كرومبو في الأربعاء يوليو 15, 2009 9:38 am

    أولا مشكور يا بشمهندس علي السؤال الجميل ده


    وأنا رأي ما أساعدهوش عشان اليهود خونة لو حصل موقف تاني وطلبت من شيئ مش هيرضي يوافق وكأني ما أنقذتهوش من العطش


    مع تحيت المفتش كرومبو

    NOHA
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    انثى
    مساهماتى : 1592
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : اولى هندسة قنا
    نقاط : 4293

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف NOHA في الأربعاء يوليو 15, 2009 10:29 am

    سؤال محير
    بس اعتقد انى هساعده بس لمجرد انه انسان
    و عشان لما اتحط فى موقف كده ربنا يبعتلى الى يساعدنى
    بجد موضوع جميل
    مشكووور يبشمهندس

    SomeOne
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    مساهماتى : 2704
    نقاط : 5703

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف SomeOne في الأربعاء يوليو 15, 2009 10:50 am

    لالالا

    انا هساعده طبعا لانه فى حديث بيقول فيما معناه انه من احى النفس فكأنما احيا الناس جميعا...

    وهو فى الاول والاخر انسان فهديه ميا وااكله لو كان عايز اكل دا سؤال مش محير ولا حاجه دى حاجه معروفه






    [center]
    [/center]

    RooT_MaxMos
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1380
    عمرى : 27
    فـرقـتـى : الفرقة أولى مدني
    نقاط : 4051

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف RooT_MaxMos في الأربعاء يوليو 15, 2009 10:58 am

    اكيد طبعا هديله مايه لان ممكن بسبب اللى هعمله دا يدخل في الاسلام و يبقى كدا انا اخذت اجر عليه

    THE GAME
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1514
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : أولى ميكاترونيات #كلاكيت تانى مره#
    نقاط : 3928

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف THE GAME في الأربعاء يوليو 15, 2009 11:43 am

    كلام جميل جدا يا بشمهندسن وبجد أسعدتونى بتفاعلكم ده.....


    بس فى ايه قرانيه فيما معناها انى لو جالك كافر بيطلب منك المساعده ساعده حتى لو انك تدافع عنه بس بعد كده تبينله الصواب عشان يبقى عليه....

    وبالتالى هديلو كوباية الماء.....بس هديهاله سخنه مش ساقعه.....هههههههههههههههه...






    kmeandzoy
    مهندس جديد
    مهندس جديد

    ذكر
    مساهماتى : 31
    عمرى : 26
    نقاط : 2702

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف kmeandzoy في الجمعة يوليو 17, 2009 12:58 pm


    انا مع البشمهندس Maxmos
    و كمان ادفع بالتى هي احسن

    وشكرا على الفكرة دى

    Nora
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    انثى
    مساهماتى : 977
    عمرى : 24
    فـرقـتـى : اولى ميكاترونكس
    نقاط : 3432

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف Nora في الجمعة يوليو 17, 2009 3:17 pm

    لا انا هديهاله وثوابى يكون عند ربنا

    يمكن انا اتحط فى نفس الموقف وابقى محتاجه المساعده

    من اى حد ايا كانت ديانته


    jiraya_sama
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1640
    عمرى : 27
    فـرقـتـى : سانين
    نقاط : 4049

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف jiraya_sama في الجمعة يوليو 17, 2009 7:08 pm

    ياخي انت اعمل الصح واتصرف كأنسان

    لان ممكن الموضوع ده يكون سبب فاسلامه وانه ياخد فكره حلوه غير اللي يعرفها عن الاسلام

    zamlkawy
    نائب المدير العام
    نائب  المدير العام

    ذكر
    مساهماتى : 1738
    عمرى : 28
    فـرقـتـى : تانية سيارات
    نقاط : 3748

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف zamlkawy في الثلاثاء يوليو 21, 2009 6:37 pm

    يا سلام كلنا نسينا اللي عملوة فينا اليهود من قتل وتشريد كلة نسيتوة متزعلوش مني يا بشمهندسين دي مش طيبة دة اسمة ضعف
    انا هسقية بس بعد محطلو فالكوباية سم
    وكمان سم يكون بطيء المفعول علشان اشمت وهوبيتوجع
    وموضوعك حلو يا بشمهندس احمد وكان يستاهل المناقشة

    THE GAME
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1514
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : أولى ميكاترونيات #كلاكيت تانى مره#
    نقاط : 3928

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف THE GAME في الأربعاء يوليو 22, 2009 9:45 am

    zamlkawy كتب:يا سلام كلنا نسينا اللي عملوة فينا اليهود من قتل وتشريد كلة نسيتوة متزعلوش مني يا بشمهندسين دي مش طيبة دة اسمة ضعف
    انا هسقية بس بعد محطلو فالكوباية سم
    وكمان سم يكون بطيء المفعول علشان اشمت وهوبيتوجع
    وموضوعك حلو يا بشمهندس احمد وكان يستاهل المناقشة



    تمام ...رأيك على عينا وعلى راسنا....

    انا معاك انهم يستاهلو الحرق...ولو قدامى واحد منهم هحرقوا....لكن لو كان فى كامل قواه...انما واحد بيموت قدامى من العطش...مش هيبقالى نفس ...زى المثل اللى بيقول عيان بيضرب فى ميت....

    ممكن نمشى الموقف ده ((بالعفو عند المقدره)) لن انا اللى بأمكانى اديله ميه او لأ...

    لكن مش معنى كده انى لازم اديله ميه لا طبعا...يعنى لو اليهود دول قتلو والدك ووالدتك وشردو بقية اهلك ...هتديلو ميه...لا طبعا...

    لكن فى ناس رأيها بيختلف....وزى ما قال البشمهندس زملكاوى ..حطله السم فى الكوبايه...

    لكن لو الموقف ده حصل مع رسولنا الكريم ((عليه افضل الصلوات والتسليم )) ياترى كان هيبقى ردة فعله ايه؟؟

    وطبعا مفيش حد افضل ولا اعظم من رسولنا فى العالم ده كله....

    شكرا للمروور الرائع يا زملكاوى يا جامد....






    zamlkawy
    نائب المدير العام
    نائب  المدير العام

    ذكر
    مساهماتى : 1738
    عمرى : 28
    فـرقـتـى : تانية سيارات
    نقاط : 3748

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف zamlkawy في الأربعاء يوليو 22, 2009 1:46 pm

    يا بشمهندس اخمد الرسول علية الصلاة والسلام دة افضل الخلق وبعد كدة اليهود مقتلوش اهلة

    واحنا يا بشمهندس احمد مش رسل علشان نعمل كدة والموضع دة اي واحد هيقول رائي غير كدة يبقي ضعيف واحنا الحمد للة كلنا ضعاف

    N0 B0Y=N0 CRY
    مهندس بيشارك كويس
    مهندس بيشارك كويس

    انثى
    مساهماتى : 226
    عمرى : 25
    نقاط : 2898

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف N0 B0Y=N0 CRY في الأربعاء يوليو 22, 2009 6:51 pm

    بصراحه لو انااللى فى الموقف ده هديله ميه طبعا لانه انسان ربنا خلقه بغض النظر عن ديانته وبعدين ربنا قال ارحموا من فى الارض يرحمكم من فى السماء واحنا مسلمين لازن نتعامل باخلاقنا مهو ممكن الموقف ده يكون سبب فى انه يغير فكرته عن الاسلام والمسلمين وبعدين انا مش متفقه مع البشمهندس زملكاوى لان الدين المعامله وان كانو هما وحشين احنا مش زيهم ولا عمرنا نعامل البنى ادمين زيهم وبعدين ده ربنا نفسه سامحهم واداهم اكتر من فرصه وده وارد فى القران قصه بنى اسرائيل مع سيدنا موسى وازاى عذبوه وربنا صبر عليهم وكان بيسامحهم يبقى احنا لازم نتعامل من منطلق التسامح ده ومعتقدش ان اى حد فينا لو اتحط فى الموقف ده هيعمل غير كده ..

    zamlkawy
    نائب المدير العام
    نائب  المدير العام

    ذكر
    مساهماتى : 1738
    عمرى : 28
    فـرقـتـى : تانية سيارات
    نقاط : 3748

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف zamlkawy في الأربعاء يوليو 22, 2009 11:12 pm

    لا يا بشمهندس انا بختلف معاك
    السن بالسن والبادي اظلم
    هما وحشين يقتلو واحنا نسامح
    يشردو واحنا نسامح
    يهتكو اعراضنا واحنا نسامح
    ياخدو ارضنا ويعتدو علي مقداساتنا واحنا نسامح
    نتهان منهم واحنا نسامح
    لا يا بشمهندس الكلام اللي بتقولو غلط وعلي فكرة لو ربنا اداني السلطة والقوة اني اعزب فيهم واقتل واشرد واهينهم وادوس برجلي علي معتقداتهم
    واهتك اعراضهم واعمل ليهم زي ما عمل هتلر محارق جماعية مش هتردد
    يمكن انا اكون قاسي فكلامي بس انا كدة
    ويمكن اكون فنظر الناس وحش بس دة اللي ممكن نعوض بية الاهانة والخسارة اللي شوفناها منهم

    WhiTe<>RoSe
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    انثى
    مساهماتى : 1433
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : طب قنا
    نقاط : 3645
    المسابقه الرمضانيه : المركز الثالث

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف WhiTe<>RoSe في الأربعاء يوليو 22, 2009 11:34 pm

    احنا ممكن دلوقتي نتناقش وفيه مننا اللي يقول اه طبعا لازم اشربه وفيه مننا يقول لا ده يهودي احنا نموته احنا نقتله.....بس لما توضعنا الظروف في موقف زي كدة اعتقد معظمنا هيتصرف تصرف واحد وهو انه يشربه............وبعدين فيه مثل بيقول اعمل الخير وارميه البحر وبعدين احنا كدة هنرحم الانسان من العطش واجرنا وثوابنا عند ربنا

    N0 B0Y=N0 CRY
    مهندس بيشارك كويس
    مهندس بيشارك كويس

    انثى
    مساهماتى : 226
    عمرى : 25
    نقاط : 2898

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف N0 B0Y=N0 CRY في الخميس يوليو 23, 2009 9:32 am

    يا منه انتى صح احنا دلوقتى الحماس واخدنا شويه بس اى واحد فينا فى الموقف ده اكيد مش هيستحمل يشوف بنى ادم قدامه بيتعذب هما ربنا خلقهم وحشين وبينتهكو الحرمات ويعذبو البشر لكن احنا حتى لو كنا مقصرين فى دينا حتى لو حاسين بعدم الرضا عن نفسنا حتى لو بعدنا شويه عن الدين واخدتنا الدنيا فاحنا برده مسلمين بنوحد الله وبنذكر كلمه الرحمن الرحيم كل يوم اظن الكلمه دى لوحدها تحمل كل معانى الرحمه والانسانيه تفتكروا يعنى ليه ربنا خلى تحيه الاسلام السلام عليكم ؟؟وليه ربنا جعل بسم الله الرحمن الرحيم هى البسمله الى بتبدا بها كل اعمالنا وافعالنا اكيد عشان يغرز فينا سبحانه معانى الرحمه والعطف

    اعتقد ان ده وحده كفايه يا بشمهندس زملكاوى انك غصب عنك ومهما وصلت درجه كرهك للشخص ده انك تمد يد المساعده ليه
    واسفه على الاطاله

    ENG.OMAR
    مهندس بيشارك كويس
    مهندس بيشارك كويس

    ذكر
    مساهماتى : 251
    عمرى : 25
    نقاط : 2926

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف ENG.OMAR في السبت يوليو 25, 2009 9:56 pm

    اساعدة واكسب فيه ثواب

    RooT_MaxMos
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1380
    عمرى : 27
    فـرقـتـى : الفرقة أولى مدني
    نقاط : 4051

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف RooT_MaxMos في الأحد يوليو 26, 2009 6:08 am


    طب انت عارف يا بشمهندس زملكاوي ممكن بسبب الميه اللى انا اديتهاله

    يحصل موقف معايا لقدر الله و اتزنق فيه زنقه معرفش اخرج منه و يكون هو الوحيد اللى يقدر يخرجني منه

    عارف هيعمل ايه هيساعدني و هيطلعني من الموقف دا بكل سهوله بسبب اللى انا عملته معاه

    احنا ممكن نبص للمنطلق بتاعك اذا كنا احنا في ارض المعركه

    و اكيد اكيد لو شفته مش هرحم ابوه و لا عيلته كلها

    و هقولك حاجه لو انا فلسطيني مثلا و كنت في فلسطين و شفت واحد يهودي محتاج ميه هعمل اللى هتعمله و اجبله اكل مسموم كمان

    لكن انت في مصر ما بيدك حيله

    اهلا بك في بلد الحريه هههههههههههههههه

    MR.JUVY
    مهندس بدأ يشارك
    مهندس  بدأ يشارك

    ذكر
    مساهماتى : 198
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : مانشستر يونايتد للفن والبطولات والمهارات
    نقاط : 2801

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف MR.JUVY في الأحد يوليو 26, 2009 8:14 am

    لا انا مش معاك يا بشمهندس ماكسموس ما هو ممكن يستندل ويخون لان دى خصلة من خصال اليهود ساعتها حيبقى الغلط والعيب مش عليه ولوفكرته انك ساعدته قبل كده ممكن يقولك انا مكنتش عايزك تساعدنى ويضحك عليك ساعتها

    احنا نساعده ونديله مياه سخنة هو ده الحل

    RooT_MaxMos
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1380
    عمرى : 27
    فـرقـتـى : الفرقة أولى مدني
    نقاط : 4051

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف RooT_MaxMos في الأحد يوليو 26, 2009 8:26 am


    ممكن برده يا بشمهندس بس احنا هنستنا الاجر و لا الحسنه منه بس احنا نعمل اللى يرضي ضميرنا

    بس هو عمره ما هينسا اللى انت عملتهوله انك انقذته من الموت

    و اذا هو استندل في رب كبير هيقف معاك

    WhiTe<>RoSe
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    انثى
    مساهماتى : 1433
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : طب قنا
    نقاط : 3645
    المسابقه الرمضانيه : المركز الثالث

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف WhiTe<>RoSe في الأحد يوليو 26, 2009 8:33 am

    انا مع كلام حضرتك يا بشمهندس ماكسموس........كلام مظبوط وهو ده فعلا اللي كنت هكتبه

    shawkey
    مهندس متميز
    مهندس متميز

    ذكر
    مساهماتى : 555
    عمرى : 25
    نقاط : 4173

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف shawkey في الأحد يوليو 26, 2009 12:50 pm

    طبعا حشربه ميه

    العفو عند المقدرة

    THE GAME
    مهندس مـمتـــاز
    مهندس مـمتـــاز

    ذكر
    مساهماتى : 1514
    عمرى : 25
    فـرقـتـى : أولى ميكاترونيات #كلاكيت تانى مره#
    نقاط : 3928

    3ADY رد: هتعمل ايه فى الحاله دى؟

    مُساهمة من طرف THE GAME في الأحد يوليو 26, 2009 5:52 pm

    كلام جميل جدا....


    بجد حلو تفاعلكم ونقاشكم الفعال فى الموضوع ده.....

    خالص تقديرى واحترامى للجميع.....






      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء ديسمبر 07, 2016 12:22 pm